
Ausstellung„Touchscreen Identity“'Screen auf Leinwand'
Teil 1
„Du denkst, Du bist frei. Aber Dein Screen ist stärker als Du.“
„You think you are free. But your screen is stronger than you.“
Koy Bendull
„You think you are free. But your screen is stronger than you.“
Koy Bendull
Tippen, wischen, sprechen, gucken.
Freud und Leid, und die ganze Welt,
hinter Screens.
Kurz, direkt, gezielt.
Viel.
Schnell.
Sicher und doch gefährlich.
Künstlich intelligent.
Künstlerisch aufgearbeitet in Serien.
Flach, glatt, spiegelnd.
Konzeptuell.
Teile und Ganzes.
Eine neue Ästhetik der Kunst.
Type, swipe, talk, look
Joy and sorrow, and the whole world
behind screens.
Short, direct, targeted.
A lot of it.
Speedy.
Safe but dangerous still.
Artificial intelligent.
Artistically executed in series.
Flat, smooth, reflecting.
Conceptual.
Parts and the whole.
New aesthetics of art.
„Touchscreen Identity“ richtet seinen Blick auf die Transformation des Einflusses in einer Zeit, in der Gesichter zu Interfaces werden. Die Wand aus hunderten Blicken, real, generiert, optimiert evoziert den direkten Augenkontakt, der Influencer weltweit groß gemacht hat. Doch hinter dieser Intensität liegt längst ein Wandel: Die großen Plattformen beginnen, echte Menschen durch vollständig künstliche Persönlichkeiten zu ersetzen.
Der Influencer wird zur Funktion, zum trainierten Algorithmus, zur skalierbaren Präsenz, zum persönlichen Assistenten, wie es Meta nennt.
Was einst ein individueller Stil, eine Stimme, eine gelebte Erfahrung war, wird zunehmend zu einem rekombinierbaren Datenprodukt. KI-Ideen, automatische Ästhetiken und generierte Emotionen verschieben die Grenzen zwischen authentischer Persönlichkeit und programmierter Wirkung.
Die Arbeit zeigt Gesichter, die uns anschauen, als wollten sie eine persönliche Beziehung aufbauen und doch entzieht sich ihre Herkunft unserer Gewissheit. Sind sie reale Menschen? KI-Modelle? Hybride?
Die taktile Nähe des Blicks bleibt, doch der Körper dahinter wird austauschbar.
„Touchscreen Identity“ lädt dazu ein, über die Zukunft von Präsenz und Einfluss nachzudenken:
Was bedeutet Authentizität, wenn selbst Einfluss automatisiert wird?
Wer spricht, wenn niemand mehr sprechen muss?
Und worin besteht noch das Selbst, wenn der digitale Blick, der uns trifft, kein Gegenüber mehr hat?
“Touchscreen Identity” turns its gaze toward the transformation of influence in an era where faces have become interfaces.
The wall of hundreds of eyes, real, generated, optimized—evokes the immediate, intimate gaze that made influencers globally powerful. Yet behind this intensity, a profound shift is taking place: major platforms are beginning to replace human influencers with fully artificial ones
.The influencer becomes a function a trained algorithm, a scalable presence, a “personal assistant,” as Meta now calls it.
What was once a unique voice, a lived experience, a human perspective is increasingly turning into a recombinable data product. AI-driven ideas, automated aesthetics, and generated emotions blur the boundaries between authentic personality and engineered impact.
The work presents faces that look at us as if trying to establish a personal connection yet their origins remain deliberately uncertain
.Are they real people? AI models? Hybrids?
The tactile closeness of eye contact remains, but the bodies behind it become interchangeable.
“Touchscreen Identity” invites us to reflect on the future of presence and influence:
What does authenticity mean when influence itself becomes automated?
Who is speaking when no one needs to speak anymore?
And what remains of the self when the digital gaze confronting us no longer belongs to a human counterpart?
„“Influence.exe”
Das Werk besteht aus einem vielfach verschachtelten Bildsystem, das sich in zwei deutlich unterscheidbare ästhetische Bereiche gliedert und zugleich zu einem einzigen, hochgradig vernetzten Kommentar über die Zukunft der Sichtbarkeit verschmilzt.
1. Die Gesichter
Im ersten Bereich, der sich geometrisch aus zwei rechtwinkligen Dreiecken zusammensetzt, blicken über sechzig jugendliche Gesichter den Betrachter frontal und ungerührt an. Es ist genau jener starre, perfekt gefilterte Blick, den wir aus den Interfaces unserer Smartphones kennen: Influencer, die uns scheinbar direkt adressieren, uns fixieren, uns „abholen“.
Die Porträts scheinen aus allen Kontinenten zu stammen, eine globalisierte Influencer-Gesellschaft im Miniaturformat. Doch erst auf den zweiten Blick offenbart sich das eigentlich Entscheidende: Keines dieser Gesichter existiert wirklich. Alle wurden von künstlicher Intelligenz generiert. Diese Entscheidung ist nicht nur passend, sondern konzeptuell zwingend. Denn die erfolgreichsten Influencer der Zukunft werden nicht mehr Menschen sein, sondern präzise kuratierte KI-Konstruktionen, makellos, skalierbar, endlos reproduzierbar. Sie werden optisch generiert und inhaltlich gesteuert sein, optimiert für eine Welt, die zunehmend lieber mit Oberflächen interagiert als mit Personen.
2. Der Trichter – Screens, Slogans und der Denk-Apparat
Der zweite, hell gehaltene Bereich wird durch die beiden Porträt-Dreiecke wie ein Trichter geformt, eine visuelle Metapher für das algorithmische Eintrichtern von Bildern, Botschaften und Stimmungen. Eine Anspielung auf den „Nürnberger Trichter“, nur zeitgenössisch aktualisiert: Statt Wissen wird nun subjektiver Content eingegossen.
Dieser Bereich besteht aus Screens, die Original-Screenshots der ChatGPT-Eigenwerbung aus dem Jahr 2022 zeigen, einer Werbeästhetik, die in dieser Form schon Geschichte ist. Alle zentralen Slogans beginnen mit „Let’s…“ und enden mit einem übergroßen schwarzen Punkt, einer Art höflicher Imperativ zur digitalen Handlungsbereitschaft. Der Künstler ergänzt diese Werbetexte um eigene, kritischere Gegen-Slogans, die den optimistischen Ton der ursprünglichen Botschaften sanft, aber entschieden brechen.
Im Zentrum dieses Trichters sitzt der Denk-Apparat.
Unten beginnen große, stilisierte KI-Prozessorblöcke, das maschinelle Fundament. Von dort wachsen vertikale neuronale Strukturen nach oben, die allmählich in organische, menschliche Hirnareale übergehen. Die farbigen Gedanken-Kugeln, die daraus hervorgehen, durchdringen das gesamte Bild und überschneiden auch den Bereich der Gesichter: eine visuelle Darstellung davon, wie maschinelle Prozesse längst in emotionale und kognitive Räume hineinströmen.
3. Modularität und Wandel
Das Gesamtbild setzt sich aus
200 einzelnen Elementen zusammen, die in ihrer Reihenfolge und Kombination variieren können. Jede Neukonfiguration verändert das Erscheinungsbild und erzeugt ein neues Zusammenspiel der Segmente, doch die konzeptuelle Substanz bleibt unverändert:
Eine Welt, in der Gesichter simuliert, Wahrnehmungen gelenkt und Identitäten algorithmisch geformt werden.
Hier weitere Hintergrundinformationen.
The image “The World’s Young Artificial Influencers” by Koy Bendull
To understand the complexity of its creation, Koy Bendull offers the following insights:
When I first began working with ChatGPT in 2022, more precisely with DALL·E 2. I was, like everyone else, fascinated by the sheer possibilities and by the unexpected, often strange visual results. As an artist, I was particularly drawn to the unfinished qualities, the “hallucinated” additions, and the small mistakes that appeared during image generation. The AI stumbled into what artists often do deliberately: imprecision, ambiguity, the blur that gives an image its life.
But one thing was clear from the outset: simply printing an AI-generated image and presenting it as art would never be enough. It was far too banal. I needed a concept one that integrated the capabilities of AI but was ultimately governed by the composition, intention, and conceptual framework of the artist. It also had to be something that could not be replicated or reproduced by another artist or by the technology itself. That was the challenge. After long periods of reflection, experimentation, and prototyping, I found a solution that felt entirely my own.
The idea became a monumental modular system that combined AI with digital and classical painting, while also integrating additional artistic techniques such as collage, drawing, graphic elements, and even street-art gestures like spray textures. It was essential to me that the surface of the work resembled the tactile experience of a smartphone touchscreen smooth and reflective. The reflection, especially, mattered: I wanted viewers to see themselves and their surroundings in the surface of the image. This creates a unique fusion between artwork and environment, shifting with each location. Ideal, in a sense, for the selfie-driven generation.
At the same time, it mirrors the way smartphones reflect and encode our behavior how apps and operating systems quietly assemble intricate portraits of our personalities from data we are scarcely aware we provide. These generated “user profiles” have effects that may shape us for years, perhaps decades.
One of the most difficult decisions was to abandon brushwork on canvas. I have a deep affection for the textures and structures that emerge when paint meets canvas those rich surfaces we know from the Abstract Expressionists: Jackson Pollock’s thick ribbons of paint, Helen Frankenthaler’s translucent washes, and so many others. But this mode of painting belongs to the past. Today’s dominant aesthetic is smooth, sterile, screen-like. That led me toward an unusual visual language one that initially may not appear “artistic” at all.
Still, it had to be done: the art had to live behind screens, with and without AI. In my case, the screens are made of acrylic glass. This, I believe, is the aesthetic of tomorrow: clean, slick, wipeable. Screens are what hold the entire world in their hands and keep us in their grip as well.
After a year of materials research and experimentation, the first “screen on canvas” work emerged. I no longer painted with a brush; instead, I composed screens printed, painted, or collaged elements mounted onto canvas. The modular potential is enormous: dozens of images can be generated from the same set of screens. Multiple works can interlock, overlap, or merge into one another. For The Young Artificial Influencers of the World, 200 screens were ultimately used though 400 were produced to allow for compositional flexibility. It is a complex system. No one will be able to recreate this exact work with its 200 screens, because AI has continued to evolve. The results it produces today are different, technically “better,” perhaps, but lacking the particular qualities of 2022.
In the search for a concept that encapsulates the spirit of the time, I generated and archived several thousand AI images during this period. They form the raw material of a visual language still in motion, one that documents not only technological change, but also the shifting contours of our own mediated identities.
First explanations of the artwork above.
“The Young Artificial Influencers of the World”
The work is composed of a multilayered visual system divided into two distinct aesthetic zones yet both merge into a single, tightly interwoven commentary on the future of visibility and influence.
1. The Faces
The first zone, geometrically formed from two right-angled triangles, presents more than sixty youthful faces gazing directly at the viewer with a neutral, unflinching expression. It is precisely the kind of digitally perfected stare that confronts us daily from our phones: influencers who seem to look at us, address us, claim our attention.
The portraits appear to represent all continents an encapsulated, globalized influencer cosmos. Only on closer inspection does the decisive element reveal itself: none of these faces are real. Every one has been generated by artificial intelligence. This is not only fitting, but conceptually inevitable. The most successful influencers of the future will neither be born nor photographed; they will be designed, visually generated and content-wise controlled by AI, optimized for a world increasingly eager to interact with surfaces rather than with people.
2. The Funnel – Screens, Slogans, and the Thinking Apparatus
The second, light-toned zone is shaped by the portrait triangles into a funnel a visual metaphor for the algorithmic feeding of images, messages, and moods. A contemporary version of the old “Nuremberg Funnel,” except that today it is not knowledge being poured in, but curated content.
This zone consists of screens showing original 2022 ChatGPT self-promotional screenshots an aesthetic already obsolete. Each slogan begins with “Let’s…” and ends with an oversized black dot, a polite imperative for digital action. The artist juxtaposes these original promotional lines with his own, more skeptical and critical counter-slogans, subtly undermining the optimism of the original messages.
At the center of this funnel lies the thinking apparatus.
It begins with large, stylized AI super-processors at the bottom, machine foundations, rising vertically into neural structures that gradually morph into organic human brain areas. From these emerge colorful thought-spheres that permeate the entire composition, crossing freely into the portrait zone: a visual metaphor for machine processes flowing into emotional and cognitive territories.
3. Modularity and Transformation
The entire work is composed of 200 individual tiles, which can be rearranged in countless variations. Each rearrangement produces a new visual constellation, yet the conceptual core remains intact:
A world in which faces are simulated, perception is guided, and identity is increasingly shaped by algorithms.
Begleitend zu 'Screen' auf Leinwand ein paar "klasische" Bilder zum Thema. Öl, Acryl auf Leinwanddruck.

